+45 28 450 100

Navne til
virksomheder

Et godt firmanavn kan give dig
målgruppens opmærksomhed.

Man siger, at man ikke skal bedømme en bog på sit omslag, men i en tid, hvor vi hver eneste dag bombarderes med en stigende mængde informationer, er det svært ikke at tillægge førstehåndsindtrykket forholdsvis stor indflydelse.

Vi er derfor nogle gange nødt til at “bedømme bogen på sit omslag” og bedømmer altså også virksomheder på deres navne, for at kunne sortere i alle de indtryk vi udsættes for. 

Et godt firmanavn kan derfor være dén faktor, der sikrer dig målgruppens opmærksomhed, og dermed chancen for at fortælle mere om virksomheden og dens produkter.

01

Kick-ass navne
til kick-ass brands.

Noget af det første, vi stifter bekendtskab med, når vi ser eller hører om en ny virksomhed, er naturligvis navnet.

Det er derfor af stor betydning, om navnet er intetsigende, eller om det faktisk fortæller en historie, der er med til at positionere virksomheden i målgruppen. Hos Kickass kalder vi det “opmærksomhed for opmærksomhed” – Du giver automatisk mere opmærksomhed til det, der fanger din opmærksomhed.

Det gode firmanavn åbner muligheder og styrker dit brand – det mindre gode navn sender måske de forkerte signaler til målgruppen, og kan i værste fald koste dig forretning.

Du skal ikke være bange for, at dit firmanavn skiller sig ud i målgruppen – faktisk er det modsatte meget værre. Skiller dit navn sig ikke ud, risikerer du at forsvinde i mængden, og gør opgaven med at synliggøre virksomheden overfor potentielle kunder større, end den behøver at være.

Hos Kickass ser vi et firmanavn som en “beholder” – En “beholder”, der automatisk indsamler og rummer alt, hvad virksomheden gør og ikke gør. Hver gang du og dine kolleger lancerer et nyt produkt, poster en historie på de sociale medier, udsender et nyhedsbrev eller repræsenterer virksomheden til et netværksarrangement, vil det resultere i en oplevelse for både virksomheden og målgruppen.

Uanset om de interne og eksterne oplevelser med din virksomhed er gode eller ej, lagres de i virksomhedens navn, og bliver her en del af brandet. Jo flere positive interaktioner der er, jo stærkere står navnet og dermed også virksomheden.

Nogle interaktioner kan du som virksomhed forsøge at påvirke, andre vil være uden for din kontrol. Jo større og stærkere dit brand er, jo flere interaktioner har det, og der vil derfor være flere påvirkninger, som virksomheden ikke selv kan styre.

Lad os bare slå fast, navnet ER en vigtig, måske DEN vigtigste, enkeltdel af dit brand. Vi har flere gange oplevet virksomheder give sig i kast med at navngive deres virksomhed, hvor de griber det an på samme måde, som når de skal navngive deres børn, hund eller kolonihavehus.

Det er en fejl.

Når en nystartet virksomhed skal have sit navn, eller når en eksisterende virksomhed skal have nyt navn i forbindelse med en rebranding, kan man ikke, som når man f.eks. navngiver sit barn, vælge navn ud fra, hvad man synes bedst om. Der gælder helt andre spilleregler, når en virksomhed skal navngives. Her handler det i langt højere grad om, hvad målgruppen synes, end hvad du og dine kolleger synes.

Hos Kickass kender vi faldgruberne, og vi har respekt for den proces, der nu engang følger med, når vi skal udvikle et firmanavn for en kunde. Kravene til et nyt navn er mange, og det er ofte forbundet med en række svære valg og beslutninger, der skal træffes, inden det helt rigtige navn er på plads .

Det er ret heldigt, at vi elsker en god udfordring og gerne går en omvej for at undgå et kompromis – og når alt kommer til alt, er det lige præcist derfor, vi udvikler kick-ass navne til kick-ass brands.