+45 28 450 100

Udvikling
af taglines

Kan det siges kort,
så gør det.

Nogle kalder det “tagline”, nogle siger “payoff”, og andre kalder det “slogan”. Hvad du kalder det, er helt op til dig. Vi kalder det “målgruppens what’s-in-it-for-me”-sætning. Sætningen dækker i store træk over din virksomhedsfilosofi, og giver kunderne svaret på, hvad de får ud af at handle med dig.

Vores egen tagline, “kick-ass names for kick-ass brands”, fortæller alt om vores ambitionsniveau, og giver kunderne et knivskarpt billede af, hvad de kan forvente af os.

01

Kick-ass taglines
til kick-ass brands.

Om du kalder det en tagline, et slogan eller et payoff, skal formuleringen bunde i noget reelt. Uanset, hvor skarpt dit slogan er skrevet, er det intet værd, hvis ikke det giver målgruppen svar på spørgsmålet: “Hvad er der i det for mig?”.

Man ser desværre flere eksempler på virksomheder, foreninger og kommuner, der har brugt marketingkroner på at få udviklet et slogan, som ikke rammer målgruppen, eller i værste fald gør tingene værre, end de var, før man fik sit slogan.

En kategori, hvor vi de senere år har set flere kreative slogans, er de danske kommuner. I skrivende stund har næsten hver anden danske kommune sit eget slogan. Nogle af dem rammer plet – andre rammer slet ikke skiven.

Vi er ikke sat i verden for at agere smagsdommere, men vil alligevel komme med et par eksempler på nuværende og tidligere kommune-slogans, som vi ville ønske, vi selv havde udviklet:

“Glæd dig”

Man siger jo forventningens glæde er den største, uanset om det er rigtigt eller ej, så er Viborgs “Glæd dig” et positivt løfte, der på den ene side forpligter kommunen, og på den anden side giver kommunens borgere og tilflyttere noget at se frem til.

“Lydens by”

Struer kommunes slogan er jo i bund og grund en reklame for byens vel nok mest markante virksomhed. Som slogan og positionering er det måske ikke videre imponerende, men et slogan skal ikke redde verden – det skal sætte kommunen på landkortet, og sørge for at den huskes, og det gør Struer med ordene “Lydens by”.

“Vilje til vækst”

I Assens har man valgt den driftige positionering. Under sloganet “Vilje til vækst” går man direkte efter erhvervslivet, og sender et klart signal om velvilje overfor virksomheder med vækst-ambitioner. Kommer Assens Kommunes slogan hele vejen rundt, og får den almindelige borger med? Egentlig ikke, men det er jo heller ikke sikkert, at det har været målet.

Selvom et slogan er godt, kan det ikke stå alene. Et slogan, en tagline eller et payoff skal altid understøttes af den faktiske virkelighed og reel handling.

Helt som med et virksomhedsnavn, skal en skarp tagline være i stand til at rumme alle virksomhedens, eller som i ovenstående eksempler, kommunens handlinger. En tagline hjælper med at synliggøre din plads i markedet – både internt i virksomheden og eksternt i målgruppen.

Kontakt os, hvis din virksomhed, forening eller kommune skal have sat ord på sine værdier. Vi er klar til at hjælpe, og kan godt afsløre, at det bliver kick-ass!