Et firmanavn betyder noget, men hvad og hvor meget?

Virksomhedens navn er en væsentlig del af dit brand.

Copyright 2020 © Kickass ApS

Spørgmålstegn

01

Navne har
stor indflydelse

Der er ingen tvivl om, at navne har indflydelse på, hvordan vi som mennesker aflæser og forstår vores omgivelser.

Men hvad betyder navne egentlig? Og hvorfor er de så vigtige, at både skuespillere, virksomheder og job-ansøgere bliver påvirket af deres navn i så høj grad, at de vælger at ændre det?

Vi har sikkert alle hørt historier om skuespillere og andre kunstnere, som har skiftet navn. Ofte handler det om, at de gerne vil hedde noget, som “lyder bedre” eller er “lettere at huske”, men faktisk er der også en anden grund. Det amerikanske skuespillerforbund, Screen Actors Guild, optager eksempelvis ikke medlemmer, der hedder det samme som et andet medlem, hvilket er grunden til, at vi har én Michael Keaton fremfor to Michael Douglas.

Ovre i virksomhedernes verden kan det være svært at forstå at Apple og Mango sælger hhv. teknologi og tøj fremfor frugt. Mens det er knap så svært at forstå, hvorfor både IsIs og DONG blev nødt til at skifte navn, da de blev internationale virksomheder. Og for de jobsøgende virker det ganske urimeligt, at der er statistiske forskelle på svarraten til dine ansøgninger, afhængig af om du hedder “Muhammed” eller “Mads”. Navne bliver sågar brugt i storpolitiske drillerier, hvor navneskift af gader og stræder kan sende nogle kraftige signaler.

Et lille budskab med stor værdi:

Netop signalværdien er navnets helt store force. Ethvert navn sender et signal – et minibudskab – som instinktivt bliver synonym med en værdi. Eksempelvis er signalværdien af både navne og betegnelser er i høj grad omdrejningspunktet i adskillige aktuelle debatter om racisme og sexisme.

Initiativer som #MeToo og “Black Lives Matter” trækker på signalværdier fremfor bogstavelig forståelse – de handler i høj grad om at bryde med tidligere opfattelser af, at seksuelle overgreb og racistiske handlinger sjældent finder sted. Begge bevægelser har desuden skabt modreaktioner, som trækker på samme signalværdi. #NotAllMen og “White Lives Matter” står i deres sproglige forståelse for nogle ret sympatiske synspunker – at ikke ALLE mænd er sexister, og at hvide liv OGSÅ er vigtige. 

Men i deres signalværdi står de som indsigelser til de bølger, som de retter sig imod, og derfor bliver de af mange set som usympatiske. Debatterne om racisme og sexisme har også affødt andre debatter om navne, betegnelser og signalværdi, hvor flere ønsker at ændre, nedrive eller tilskrive i navne på alt fra pind-is til statuer, fordi signalværdien ikke længere stemmer overens med de nuværende samfundsværdier. Og debatten om, hvor stregen i sandet skal trækkes, er stadig i gang.

Uanset hvilke fløje man tilhører i de nuværende samfundsdebatter, så er det unægteligt, at de ord, navne og betegnelser vi omgiver os med, siger en masse om, hvordan vi opfatter verden omkring os, fordi de alle er ladet med signalværdi.

Så selvom vores assosiationer til et navn ikke er retvisende facit, fordi de er subjektive, så fortæller vores assosiationer os, at der til et givent navn altid vil blive tillagt betydninger og forklaringer, som går langt ud over navnets bogstavelige indhold.

Fra teori til praksis.

Hvordan kan du så bruge denne viden i praksis, når du skal udvikle et navn?

Du kan starte med at være opmærksom på, hvilken signalværdi du ønsker at opnå, og hvordan relationen skal være til dit brand.

Fremfor at overveje, hvad der “ligger godt i munden”, så overvej, hvad du gerne vil signalere. Skal navnet være provokerende, yndefuldt, stærkt eller nørdet? Skal det tale til mænd, kvinder, unge eller gamle? Skal det fremstå professionelt, personligt eller idealistisk?

I KICKASS er vi professionelle ordnørder. Vi udvikler navne på baggrund af vores samlede viden om og erfaring med at kommunikere værdier igennem bogstaver, ord og ikke mindst navne. Det gør vi, fordi vi elsker ord, og ved, at de betyder meget mere end, hvad ordbogen siger. Navnet er utvivlsomt vigtigt, så hvordan finder man det gode firmanavn? Find svaret her.

2020

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os
for en uforpligtende snak om din navneopgave.

sort pil