2020

Vi er åbne, positive
og nysgerrige

Om os...

Kickass drives af en åben, positiv og nysgerrig tilgang til vores kunder og til alle vores opgaver. Vi er fascinerede af sprog, ord og bogstaver, og så elsker vi glade kunder. Bag det hele står Michael Møllegaard og et netværk af gode forbindelser og sparringspartnere med stor viden på hver deres område.

hvid pil

01

Det handler
om navne.

Navne har en fremtrædende plads i vores sprog og kultur.

Et navn er det primære ord, der bliver givet videre, når vi taler om personer, brands, virksomheder og kampagner. Jo bedre et indtryk ordene efterlader, desto bedre husker vi navne, slogans og taglines.

Når det handler om navne, så handler det med andre ord om at skabe indtryk. Det handler om at ramme de rigtige mennesker, i den rigtige kontekst og med det helt rigtige sprog. Og så handler det om, at få en effektiv start på den gode historie om, hvem du er, og hvad der gør dit brand specielt.

I KICKASS elsker vi at krølle vores kreative kræfter omkring dét, der skaber en ægte ørehænger. Vi gransker din identitet, dine kunder og konkurrenter, og lægger alt vores energi i, at dit brand får det bedst mulige udgangspunkt med et godt navn, som bliver hørt og husket.

02

5 spørgsmål du sikkert
gerne vil have svar på.

Når det handler om navne er der utroligt mange gode spørgsmål, men ikke noget facit.

Der er mange gode råd og generelle vejledning om, hvordan du når frem til det bedste navn, men ingen af dem giver et klart svar på, hvad der er det rigtige for dig.

Nedenfor har vi prøvet at give vores bedste svar på de mest almindelige spørgsmål, når det handler om at udvikle nye navne.

Er godt navn er vigtigt, men er sjældent afgørende. Du kan sagtens få succes med et mindre heldigt navn, og du kan lige så let fejle med et rigtig godt navn. Et godt navn adskiller dig fra konkurrenterne, starter og understøtter din storytelling, og hjælper dig med at blive husket. Et dårligt navn skaber uheldige misforståelser, gøre din kommunikation mere besværlig og dermed dyrere, eller får dig til at forsvinde i mængden.

Så hvor vigtigt er et navn? Lige så vigtigt, som det er, at blive husket, talt om og refereret til – her vil et godt navn, som man husker, kan stave til og fortælle historier om, altid være i højere kurs end resten af feltet.

Ja, selvfølgelig kan du det. Navneudvikling er ikke raketvidenskab, men der er en række faldgruber, som er værd at være opmærksom på. Alt det kræver er et godt kendskab til ord og sprog, en kreativ hjerne eller to, og en god portion grundig research af både brand, produkt, organisation, målgruppe og konkurrence.

Vi vil dog altid anbefale, at man ikke tager det første og bedste som “ligger godt i munden”, men derimod går strategisk til værks, opstiller krav og nøje overvejer sine muligheder.

Overordnet kan vi anbefale at tage sig god tid og have tålmodighed.

Det kan variere meget, hvor lang tid det tager at udvikle et godt navn. Nogle gange sidder den lige i skabet efter første idéudvikling, mens man andre gange må kaste hovedet mod muren, indtil den giver efter. Det kan også være et spørgsmål om andre formkrav – eksempelvis kan det tage tre til fire måneder at varemærkeregistrere et navn, hvor en enkelt indsigelse kan sende processen tilbage til tegnebrættet.

Her er det en stor hjælp at have en planlagt og strategisk tilgang, hvor man sikrer, at man hele tiden holder snuden i sporet frem mod markedet og kunderne, og ikke mister modet, når det første og bedste navn ryger i skraldespanden.

I Danmark foregår registreringen af navne gennem Patent- og Varemærkestyrelsen. Når det nye navn skal registreres, hjælper KICKASS dig gerne gennem processen. Vi arbejder sammen med flere forskellige advokatfirmaer, og vælger altid den advokat, der har størst erfaring i din branche.

Vælger du selv at stå for registreringen af navnet, kan du i princippet gøre alt arbejdet selv. Vi anbefaler dog, at du har en advokat med på sidelinien, så du sikrer dit navn og dine rettigheder bedst muligt.

Når det nye navn er godkendt og registreret, skal der designes et logo der lige som navnet er med til at understøtte dit brand. I KICKASS fokuserer vi på udviklingen af navnet, mens vores søsterselskab Manifesto er hundredemetermester i logodesign og branding.

Uanset hvilket bureau du giver ansvaret for din fremtidige branding, er vi altid klar med gode råd og sparring.

Vi håber, at vores svar har hjulpet dig lidt tættere på en løsning for din navneudvikling. Og så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte Kickass. Vi bistår med alt fra idéudvikling og strategi til varemærkeregistrering og domænekøb.

2020

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os
for en uforpligtende snak om din navneopgave.

sort pil