Case: Herning Kommune

Medvind på cykelstierne
i Herning Kommune.

hvid pil

01

Kampagnenavn
til cykelprojekt.

Opgaven

Herning Kommune ønskede at skabe opmærksomhed om sikkerheden for områdets cyklister. 

Under projekttitlen “Flere cyklister under trygge forhold” udskrev kommunen en logokonkurrence, der skulle engagere de kreative borgere og give kampagnen omtale i medierne, allerede inden kampagnen officielt blev skudt i luften.

Sikker på cykel rollups

Løsningen

Den oprindelige projekttitel: “Flere cyklister under trygge forhold” fandt vi ikke specielt sexet. Titlen beskrev fint, hvad man ønskede, men den solgte ikke budskabet helt optimalt til målgruppen.

Selvom navnet ikke var en del af logokonkurrencens præmisser, valgte vi at udvikle et nyt navn til hele projektet. Vi vandt senere konkurrencen med et logo baseret på det nye navn, der således fremadrettet blev projektets titel. 

Vi omdøbte “Flere cyklister under trygge forhold” til “Sikker på Cykel”, fordi det var en langt mere mundret titel, som samtidig var nemmere at huske, og som i sidste ende gik rent ind hos cyklisterne i Herning Kommune.

Til at udvikle den nye titel, gjorde vi brug af et stilistisk virkemiddel kaldet en allitteration (et bogstavrim), hvor ordene “Sikker” og “Cykel” har enslydende begyndelsesbogstaver. Det gør titlen sjovere at udtale og nemmere at huske. 

Om projektet også gav medvind på Hernings cykelstier, har vi ikke fået bekræftet, men kommunen nåede sine mål for kampagnen, og fortsatte brandingen af Herning som cykelby.

2020

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os
for en uforpligtende snak om din navneopgave.

sort pil