Case: Viborg HK

Lokalt
sammenhold.

hvid pil

01

Kampagnenavn
til håndboldklub.

Opgaven

Hvordan brander man et af verdens bedst håndboldhold, der økonomisk er i knæ? Man laver en kampagne, der lægger kortene på bordet, og siger tingene, som de er. 

Viborg HK var økonomisk presset, og havde hårdt brug for en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Heldigvis havde klubben et yderst attraktivt produkt og en trup/ledelse i klubben, der var klar til at gøre en indsats.

Viborg HK præsentation

Løsningen

Viborg HK har altid været byens hold. Klubben, ledelsen og holdet har i den grad været med til at sætte Viborg på Danmarks- og Verdenskortet.

Med en stærk trup, der flere gange har vundet det Danske Mesterskab, EHF Cup og Champions League, har klubben fået både sig selv, men i den grad også byen og sine sponsorer i de danske og internationale medier med positiv omtale.

Klubbens succes har bl.a. medvirket til, at Viborg kan afholde “Generation Handball” – et internationalt håndbold arrangement, der hvert år trækker unge håndboldspillere fra hele verden til den lille by i det midtjyske.

Men træerne vokser ikke altid ind i himlen, og de fleste ved, det ikke er helt billigt at drive en håndboldklub på topniveau. Det måtte ledelsen i Viborg HK også sande, da klubben på et tidspunkt var så økonomisk presset, at der skulle en økonomisk indsprøjtning udefra til, for at den traditionsrige klub kunne overleve.

I tilfældet med Viborg HK blev alle kortene lagt på bordet, og man meldte i en kampagne klart ud, at man var afhængig af fuld opbakning fra de lokale borgere og erhvervslivet, hvis klubben skulle overleve.

Vi navngav kampagnen “Byens Hold – Holdets By” for at understrege, at klubben altid har været byens hold, og at man nu havde brug for holdets by. Under kampagnetitlen “Byens Hold – Holdets By” lykkedes det klubben at mobilisere lokalområdet, og i løbet af relativ kort tid få reetableret klubbens økonomi.

Kampagnetitlen bruges i øvrigt stadig af klubben som manifestation af det bånd, der er mellem klubben og lokalområdet.

2020

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os
for en uforpligtende snak om din navneopgave.

sort pil